Coraz popularniejszą formą oszustwa jest bazowanie na łatwowierności osób starszych i zapraszanie ich na pokazy handlowe poprzez obietnice darmowych badań i atrakcyjnych konkursów.

Osoby starsze każdego dnia otrzymują wiele zaproszeń na pokazy handlowe, w trakcie których firmy dokonują prezentacji swojej oferty handlowej, najczęściej pokazując pościel, garnki czy sprzęty medyczne. Aby zachęcić do wzięcia udziału w pokazie, konsumentom proponowane są ekskluzywne prezenty, czy bezpłatne badania za uczestnictwo w prezentacji, której głównym celem jest sprzedaż produktów. Zaproszenia najczęściej generowane są do osób starszych ponieważ mają one ograniczone możliwości analitycznej oceny a ich sprawność intelektualna nie jest już taka jak kiedyś. Często też niskie emerytury powodują, iż możliwość otrzymania za darmo ekskluzywnego dobra staje się wystarczającą zachętą do uczestnictwa w spotkaniu. Prezentowane na pokazach przedmioty są przedstawiane w taki sposób, aby odpowiednio oddziaływały na wyobraźnię
osób starszych, niejednokrotnie obiecując schorowanym seniorom natychmiastowy powrót do zdrowia. Zazwyczaj urządzenia nie są warte swojej ceny, często nie posiadają nawet atestów i nie spełniają wymogów prawa. Niestety osoby starsze często ulegają iluzji i decydują się na zakup bardzo drogich produktów, co niejednokrotnie jest przyczyną ich problemów finansowych. Seniorzy podpisują umowy niezgodne z przepisami prawa, napisane w sposób nieprzejrzysty i nieczytelny dla osoby starszej, która pod wpływem emocji wywołanych prezentacją decyduje się na zakup danego urządzenia na raty, których nie jest w stanie spłacić, ze swojej niskiej emerytury.

UOKiK podjął środki mające na celu zwalczanie nieuczciwych działań firm.
Obecnie zostały wszczęte postępowania przeciwko czterem przedsiębiorcom z branży medycznej zarabiającym na ludzkiej naiwności. Pierwszą z nich jest ACS MED. Firma wprowadzała w błąd informując, że celem spotkania są zabiegi rehabilitacyjne i badania medyczne. Jedak w rzeczywistości celem prezentacji było przedstawienie oferty handlowej i sprzedaży produktów. UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 000 tysiące złotych.
Kolejną firmą, przeciwko której wystąpił UOKiK jest Ovitaldream oraz R.A.M. Polska, które oferują Aplikator Pola Magnetycznego.  Wątpliwości wzbudził szeroki wachlarz zastosowania produktu oraz niejasne pakiety promocyjne.
Kolejne postępowanie toczy się przeciwko spółce Better Day, która sprzedaje między innymi maty wibracyjne. Telemarketerzy zapraszając na spotkanie informują, że dzwonią z firmy RELAX LUX, która nie funkcjonuje na polskim rynku. Marketerzy zapraszają na pokaz dotyczący ochrony zdrowia, zachęcają możliwością odebrania darmowego upominku tj. kamerki samochodowej HD lub  wyciskarki do owoców Po przybyciu na pokaz okazuje się, iż jest to prezentacja handlowa i chcąc otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych. Takie działanie wprowadza w błąd konsumentów. Dodatkowo sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im możliwość odstąpienia od umowy.

UOKiK ostrzega, iż prowadzone działania mogą zakończyć się nakazem zmiany postępowania oraz karami finansowymi w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorców.

 

ŹRÓDŁOUOKiK
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę wpisz nazwę użytkowniak