Po interwencji fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów największa firma paliwowa w Europie Środkowej, PKN Orlen zmieniła opodatkowanie hot-dogów sprzedawanych na ponad 1 700 polskich stacjach benzynowych.

W październiku 2017 roku fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów (FIOPK) przeprowadziła  analizę paragonową stawek podatku VAT stosowanego przy sprzedaży posiłków przez popularne sieci fast food oraz stacji paliw.  Tajemniczy klienci FIOPK dokonali m.in. zakupu hot-dogów – popularnych szybkich posiłków przyrządzanych w identyczny sposób na wszystkich stacjach paliw, w identyczny sposób wydawanych konsumentom do spożycia oraz, co ciekawe, sprzedawanych w identycznej cenie detalicznej (4,99 PLN). Podczas analizy paragonowej  okazało się, że nie wszystkie firmy paliwowe w Polsce  stosują przy sprzedaży hot-dogów identyczną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. – Naszą  uwagę zwrócił fakt, że na stacjach PKN ORLEN S.A. została zastosowana stawka 5%, która odbiegała od powszechnie stosowanej przez wszystkich innych sprzedawców, w tym firmy zagraniczne, stawki 8% wobec identycznego towaru. I choć nie jesteśmy ekspertami w dziedzinie podatków, nabraliśmy obaw, że zastosowanie stawki VAT 5% przy sprzedaży posiłku gotowego do spożycia, jakim jest hot-dog, może być sprzeczne z interpretacją ogólną Ministra Finansów dotyczącą kwestii stosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków – mówi Klaudia Anioł, prezes fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów. Interpretacja ta stwierdza jednoznacznie, że „posiłki sprzedawane przez różnego rodzaju placówki gastronomiczne, które są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, nie mogą korzystać z 5% stawki podatku od towarów i usług”. Fundacja zwróciła się więc 31 października 2017 z pytaniem o wyjaśnienie tej kwestii do zarządu i biura prasowego PKN Orlen. Paliwowy gigant nie odpowiedział na pytania organizacji konsumenckiej. W związku z tym w połowie listopada ub. r. Instytut Ochrony Praw Konsumentów  oficjalnie poinformował o swoich wątpliwościach ministra finansów.

Fot. W listopadzie 2017 fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów poinformowała o swoich wątpliwościach Ministra Finansów.

W styczniu 2018  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Warszawie zadecydował o wygaszeniu interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydanej w 2011 r. (6 lat temu! – przyp. FIOPK) uprawniającej koncern paliwowy PKN Orlen do stosowania niższej stawki VAT 5% przy sprzedaży posiłków gotowych do spożycia. Koncern paliwowy musiał zmienić opodatkowanie sprzedawanych na stacjach nie tylko hot-dogów, ale wszystkich pozostałych dań gotowych.  Zdaniem komentatorów, zmiana stawki z 5-proc. na 8-proc. to dla firmy paliowej spory cios. Na ponad 1.700 stacjach w całej Polsce sprzedawanych jest w ciągu godziny średnio 2850 hot dogów, co w skali roku daje to ponad 20 mln sztuk.

–  Ta sprawa pokazała, jak znaczącą z ekonomicznego punktu widzenia rolę mogą odgrywać na rynku niezależne organizacje konsumenckie, to znaczy te które nie powstają na zamówienie branżowych lobby.   – mówi Klaudia Anioł, prezes zarządu fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów. Organizacja prowadzi działalność od kwietnia 2017.

Fot. Stawki VAT stosowane przy sprzedaży hot-dogów. Ta sama stacja PKN Orlen w listopadzie 2017 i w marcu 2018.

– Już po tym, jak sprawą podatków na stacjach PKN Orlen zainteresowaliśmy Ministra Finansów, a obecnie Prezesa Rady Ministrów, na początku lutego br. rada nadzorcza odwołała ze stanowiska prezesa PKN Orlen. Stanowisko stracił też wiceprezes i dyrektor biura komunikacji korporacyjnej. Przypadek? – żartuje Klaudia Anioł.

 

ZOBACZ:

MINISTER FINANSÓW, 24.06.2016: Interpretacja ogólna Ministra Finansów dotycząca kwestii stosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedaży posiłków z dnia 24.06.2016.

PKN ORLEN, 17.05.2017: „Paragon nasza wspólna sprawa. Weź to do siebie”.

FIOPK, 19.12.2017: HOT-DOG z Orlenu nie poddaje się interpretacjom podatkowym Ministra Finansów.

GAZETA PRAWNA, 20.12.2017: W hot dogach Orlenu mniej VAT-u niż powinno.

GAZETA PRAWNA, 27.03.2018: Kłopotliwe stawki VAT: Orlen dopłaci do hot dogów kilka milionów złotych.

Konflikt interesów i źródła finansowania: Fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów (FIOPK) jest niezależną organizacją pozarządową i nie prowadzi działalności gospodarczej. Działania FIOPK finansowane są wyłącznie dzięki darowiznom na rzecz wsparcia statutowej działalności Fundacji, jakie można wpłacać na rachunek bankowy 07 1090 1854 0000 0001 3446 0052. FIOPK nie ma powiązań ani finansowych zależności wobec jakiejkolwiek organizacji lub kogokolwiek prowadzącego działalność w zakresie wytwarzania lub sprzedaży paliw, dań gotowych, usług gastronomicznych. 02 kwietnia 2018.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę wpisz nazwę użytkowniak