UOKiK wszczął postępowanie przeciwko BLACK RED WHITE (BRW) w sprawie promocji „Meble i dodatki bez VAT”. Okazało się bowiem, że promocją objęte były tylko niektóre produkty.  – Mamy nadzieję, że BRW zwróci 23% ceny wszystkim klientom, którzy dokonali zakupów w okresie trwania letniej kampanii „Meble i dodatki bez VAT” – mówią eksperci Instytutu Ochrony Praw Konsumentów. 

Kampania BRW trwała od 9 do 19 czerwca 2017 r. Na plakatach, banerach, w mailingach i na stronie internetowej pojawiało się, napisane dużą czcionką, hasło „Meble i dodatki bez VAT”. A na dole – dużo mniejszą – odesłanie do regulaminu. W związku z tym przeciętny konsument mógł pomyśleć, że promocja dotyczy wszystkich produktów Black Red White. Tymczasem, zgodnie z regulaminem, tylko niektóre towary można było kupić bez podatku VAT. – Zdajemy sobie sprawę, że reklama musi być dostosowana do nośnika. Jednak nie może pomijać istotnych dla konsumenta informacji. Odesłanie do regulaminu nie może dotyczyć ograniczeń w promocji, czyli podstawowego warunku oferty. O tym musi mówić reklama – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeżeli przedsiębiorcy wprowadzają pewnie ograniczenia w promocji, to muszą o nich informować na nośnikach reklamowych jednoznacznie, zrozumiale i widocznie.

Postępowanie przeciwko Black Red White zostało wszczęte 16.10.2017 r. Zakończy się wydaniem decyzji, w której prezes UOKiK może stwierdzić stosowanie kwestionowanych działań i nałożyć karę finansową, której maksymalny wymiar może wynieść do 10 proc. obrotu spółki. Może również określić środki usunięcia trwających skutków naruszenia.
To nie pierwszy raz, gdy UOKiK kwestionuje hasła reklamowe Black Red White.

W 2016 roku wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły hasła reklamowe salonów meblowych Agata Meble oraz Black Red White. Promocja w sklepach BRW obowiązywała w styczniu, a w Agata Meble – w lutym i marcu ubiegłego roku. Reklamy informowały, że kupując w obu salonach, konsument otrzyma 10 procentowy rabat na cały asortyment, a dodatkowo w Agata Meble klient mógł wybrać nieoprocentowane raty. W rzeczywistości – jak ustalił UOKiK – w salonach Agata Meble i BRW klient nie mógł skorzystać z rabatu, gdy chciał kupić produkty objęte innymi promocjami. Ponadto, w obu reklamach brakowało odniesienia do regulaminów, które informowały o rzeczywistych warunkach. Po ujawnieniu sprawy przez UOKiK, Agata Meble oraz Black Red White zobowiązały się wówczas do zrekompensowania strat konsumentom. Klienci, którzy zrobili zakupy w obu salonach w określonym terminie, mieli otrzymać również zwrot 10 proc. wartości dokonanych pod wpływem reklamy zakupów.

– Mamy nadzieję, że tym razem BLACK RED WHITE zwróci 23% ceny wszystkim klientom, którzy dokonali zakupów w okresie trwania kampanii „Meble i dodatki bez VAT”. Taka kara byłaby naszym zdaniem w pełni uzasadniona – oceniają eksperci fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów.

ŹRÓDŁOUOKiK
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę wpisz nazwę użytkowniak