Nauczyciele, którzy przyprowadzą do fast foodu grupę uczniów lub przedszkolaków mogą liczyć na darmowy posiłek od McDonald’s. Instytut Ochrony Praw Konsumentów zaapelowała do McDonald’s Polska o opublikowanie zasad wynagradzania darmowymi posiłkami nauczycieli i opiekunów grup dzieci odwiedzających fast food lub zaniechania tego typu praktyk w Polsce.

Wycieczki szkolne i przedszkolne często w swoim programie mają wizytę w lokalach typu fast food. Zdarza się, że wizyta w takim miejscu jest głównym i jedynym celem wyjazdu dzieci. Wizyta dzieci w McDonald’s pod opieką pedagogów może mieć nawet cel edukacyjny, jakim jest „kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się i spożywania posiłku w miejscu publicznym” – jak informuje na swojej stronie internetowej jedno z przedszkoli. Na wielu szkolnych i przedszkolnych witrynach internetowych można znaleźć zdjęcia i relacje z wycieczek do McDonald’s. Niektóre z nich zawierają opinie nauczycieli lub wychowawców, które z marketingowego punktu widzenia są na wagę złota. „Do jedzenia nikogo nie trzeba było zachęcać. Każdy powrócił do przedszkola z pamiątkową zabawką” – czytamy na witrynie jednego z przedszkoli publicznych; „Dzieci były uradowane” – pisze w internecie placówka przedszkolna.

Fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów postanowiła sprawdzić, czy fast foodowy gigant stosuje jakieś instrumenty marketingowe w relacjach z nauczycielami. Przedstawiciele organizacji konsumenckiej ustalili, że dostarczając do fast foodu grupę uczniów lub przedszkolaków nauczyciele i opiekunowie mogą liczyć na darmową kawę i ciastko. Aby skorzystać z poczęstunku nauczyciele nie muszą okazywać żadnych kart rabatowych lub kuponów, które uprawniałyby ich do otrzymania takiego darmowego posiłku. – „Tylko po prostu mówi pani, że jest pani z grupą, jest tylu i tylu nauczycieli i wtedy się zgłasza pani do kierownika naszego i wtedy się dogadujemy jaka kawka, albo jakie ciasteczko” – wyjaśnia tajemniczemu klientowi Instytutu jeden z pracowników fast foodowego giganta. – „Zazwyczaj nauczyciele biorą ciasteczka i kawę. A na przykład jak jest kierowca autokaru, to dla niego jest darmowy zestaw, aczkolwiek tu można się zawsze dogadać – opisuje „zniżki dla nauczycieli” sprzedawca jednego z fast foodów.

Na witrynie internetowej gdzie publikowane są regulaminy akcji promocyjnych McDonald’s  nie ma żadnej informacji na temat jakiejkolwiek akcji promocyjnej, której beneficjentami byliby nauczyciele lub opiekunowie, którzy przyprowadzają do fast foodu szkolne lub przedszkolne wycieczki. Instytut Ochrony Praw Konsumentów zwrócił się więc do McDonald’s Polska z prośbą o wyjaśnienie, jaki jest cel i jakie są szczegółowe zasady, czyli regulamin tego typu promocji dla nauczycieli.

– „Nie prowadzimy takiego programu w skali ogólnopolskiej. Większość naszych lokali należy do franczyzobiorców. Jako niezależni przedsiębiorcy mają oni prawo prowadzić lokalne działania promocyjne czy sprzedażowe”.– wyjaśnia Dominik Szulowski z McDonald’s Polska Sp. z o.o.  Firma wie o nagradzaniu nauczycieli darmowymi posiłkami w fast foodach McDonald’s: – „Z posiadanych przez nas informacji wynika, że w niektórych restauracjach jest praktykowane częstowanie kierowcy lub przewodnika wycieczki nieodpłatnym posiłkiem, kawą itp. Nie ma to jednak charakteru sformalizowanego mechanizmu, raczej zwyczaju”. – tłumaczy w odpowiedzi na pytania fundacji przedstawiciel McDonald’s Polska. Firma nie odpowiedziała jednak na pytanie, czy franczyzobiorcy mogą prowadzić na terenie swoich lokali jakiekolwiek akcje promocyjne bez akceptacji ich zasad przez McDonald’s.

McDonald’s jest wiodącym na świecie globalnym sprzedawcą usług gastronomicznych z ponad 37 000 lokalizacji w ponad 100 krajach, który realizuje globalne strategie marketingowe. Dlatego Instytut Ochrony Praw Konsumentów zwrócił się również bezpośrednio do McDonald’s Corporation z pytaniem, czy praktyka nagradzania nauczycieli i opiekunów grup dzieci darmowymi posiłkami jest lokalną praktyką stosowaną tylko w Polsce, czy jest działaniem globalnym na całym świecie. Firma nie odpowiedziała na to pytanie.

Instytut Ochrony Praw Konsumentów zaapelowała do McDonald’s Polska o opublikowanie zasad wynagradzania darmowymi posiłkami nauczycieli i opiekunów grup dzieci odwiedzających fast-food lub zaniechania tego typu praktyk w Polsce.

– Nie oceniamy działań McDonald’s, której celem jest skuteczne zwiększanie przychodów i zysków. Nie oceniamy nauczycieli i opiekunów, którzy korzystają z darmowych posiłków oferowanych przez fast food. Oczekujemy tylko pełnej jawności i przejrzystości instrumentów marketingowych stosowanych w relacjach pomiędzy McDonald’s a nauczycielami, nawet jeśli nazywane są one „zwyczajem” – mówi Klaudia Anioł, prezes Instytutu Ochrony Praw Konsumentów.

 

PYTANIA Fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów skierowane do McDonald’s Polska w dniu 1 kwietnia 2019:

„Ustaliliśmy, iż restauracje McDonald’s w Polsce prowadzą akcje promocyjną, polegająca na nagradzaniu darmowym posiłkiem nauczycieli – opiekunów, którzy przyprowadzają do restauracji grupy dzieci.  W związku z powyższym bardzo prosimy o odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Jaki jest regulamin wyżej opisanej promocji restauracji McDonald’s dla nauczycieli – opiekunów grup? Na witrynie internetowej z regulaminami McDonald’s https://mcdonalds.pl/o-mcdonalds/regulaminy/nie opublikowano regulaminu. 
  2. Jaki jest cel wyżej opisanej akcji promocyjnej McDonald’s dla nauczycieli – opiekunów grup?
  3. Czy franczyzobiorcy McDonald’s mogą prowadzić na terenie swoich restauracji akcje promocyjne, które nie są zaakceptowane przez McDonald’s lub o których zasadach nie jest powiadomiony McDonald’s? 

Jednocześnie w imieniu Fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów zwracamy się do McDonald’s w Polsce z apelem o ujawnienie regulaminu wyżej opisanej promocji (np. poprzez publikację na witrynie internetowej McDonald’s) lub zaniechanie praktyki promocyjnej polegającej nagradzania darmowymi posiłkami nauczycieli opiekunów grup, którzy przyprowadzają do restauracji McDonald’s grupy dzieci. 

 

ODPOWIEDŹ McDonald’s Polska Sp. z o.o. na pytania Instytutu Ochrony Praw Konsumentów, wysłana w dniu 1 kwietnia 2019:

 „Szanowni Państwo,

Nie prowadzimy takiego programu w skali ogólnopolskiej.

Większość naszych lokali należy do franczyzobiorców. Jako niezależni przedsiębiorcy mają oni prawo prowadzić lokalne działania promocyjne czy sprzedażowe.

Z posiadanych przez nas informacji wynika, że w niektórych restauracjach jest praktykowane częstowanie kierowcy lub przewodnika wycieczki nieodpłatnym posiłkiem, kawą itp. Nie ma to jednak charakteru sformalizowanego mechanizmu, raczej zwyczaju.

Aby konkretniej odnieść się do Państwa pytań musimy ustalić, o które restauracje Państwo pytają. Proszę więc o bardziej szczegółowe informacje, abyśmy mogli precyzyjniej odnieść się do podniesionej kwestii”.

 

ZOBACZ:

 

KONFLIKT INTERESÓW: Fundacja Instytut Ochrony Praw Konsumentów jest niezależną
organizacją konsumencką i nie posiada żadnych powiązań organizacyjnych
lub finansowych z przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność konkurencyjną
wobec McDonald’s Polska lub McDonald’s Corporation. 

W artykule wykorzystano fotografię udostępnioną w sieci Internet
przez jedno z przedszkoli publicznych.

 

 

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Zostaw komentarz
Proszę wpisz nazwę użytkowniak